Picasso a denní svícení – vyřešeno!
19. Duben 2009 - Zobrazeno: 27,165 x
Trvalo mi to dost dlouho, ale konečně zase vidím na digitální displej svého Citroenu Picasso. To, co nevyřešil výrobce ani značkový servis, to dokázali uskutečnit na zvláštní požádání mechanici jedné malé soukromé autodílny. Instalace světel pro denní svícení navíc přispěla k zajímavému vzhledu jinak velmi líbivých tvarů Picassa (tuning se tomu dnes říká…).
Od těch dob, co v Česku platí povinnost svítit i ve dne, řešil jsem jeden velmi nepříjemný problém. Při zapnutí předepsaného osvětlení poklesne intenzita digitálních ukazatelů na palubní desce mého Picasso až tak, že ve dne je nelze přečíst (kdo má Picasso, dá mi jistě za pravdu). Čím více světla je venku (například ve slunečných dnech), tím hůře lze přečíst údaje na digitálních ukazatelích. A to není marginální záležitost. Zkuste vysvětlovat policejnímu orgánovi, že byste rád jel předepsanou „padesátkou“, ale že nevidíte na budíky. Ještě vám dá dejchnout!
Podle značkového servisu citroenů je tento problém ve firmě znám, prý si na něj stěžuje celá řada majitelů těchto vozidel, ale řešení neexistuje. Ústřední řídící jednotka automobilu prý totiž nelze upravit, dokonce ani její výměna za modernější se nedoporučuje v souvislosti s jiným zapojením elektrických spotřebičů na nových modelech vozidel. Konstruktéři Citroenu Picasso údajně na tento problém reagovali až někdy po roce 2004.
Ve snaze vidět na digitální ukazatele jsem vyzkoušel několik variant. Překlenul jsem regulaci intenzity svícení (vlevo od volantu). Nic. Nechal jsem namontovat relé, které automaticky rozsvítí světla po nastartování vozidla. Nic. Sledoval jsem diskusi uživatelů vozidel Picasso na internetu. Kromě opakovaných stesků k tomuto problému tam ale žádné řešení nebylo. Až na úvahu, že by to mohla vyřešit světla pro denní svícení. A to byla stopa!
Světla pro denní svícení
Celodenní svícení motorových vozidel je nařízeno zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ve znění novel (zejm. zákon č. 411/2005 Sb.) a dalšími právními předpisy. Provedení a umístění světel pro denní svícení je dáno homologačním předpisem EHK/OSN č. 48, který předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb.
Denní svícení vozidel v provozu na pozemních komunikací údajně přináší některé výhody, z nichž za hlavní se považuje lepší viditelnost protijedoucího vozidla, zejm. je-li silný kontrast světla a stínů (např. jestliže svítí v protisměru slunce).1]
Na druhou stranu ale povinnost svícení i ve dne přináší celou řadu nevýhod a problémů, které ve svém důsledku zaplatí uživatel (majitel) motorového vozidla. Za nejmarkantnější se považuje:
- značné opotřebení žárovek a reflektorů, což je mnohem výraznější u moderních xenonových výbojek,
zvýšená spotřeba paliva, - výměna prasklé žárovky na cestě je u většiny moderních aut neproveditelná,
- nesvícení je další z možností šikany policejních orgánů (zapomenutí rozsvícení, prasklé vlákno žárovky),
- nemožnost sledovat digitální ukazatele na palubní desce (viz Picasso),
- atd.
Podmínka svícení ve dne i za nesnížené viditelnosti je splněna zapnutím předepsaného osvětlení vozidla, což při standardním zapojení znamená, že se rozsvítí přední potkávací a přední poziční světla, zadní obrysové osvětlení a osvětlení poznávací značky, a také nějaká ta kontrolka na palubní desce. Suma-sumárum, nějakých 150 watů (minimálně).
Protože ale norma definuje, že pro dodržení podmínky denního svícení postačuje použití zvláštních světel pro denní svícení, celý problém dostává jiný rozměr. Zvláště od chvíle, kdy do konstrukce světlometů „vstoupily“ svítící diody LED. Jejich svítivost je vynikající a spotřeba velmi příznivá. Navíc, při používání denních světel s LED diodami nemusí na vozidle svítit obrysová, potkávací ani koncová světla vozidla.
Světla pro denní svícení začalo do nových modelů svých vozidel montovat několik automobilek (např. Audi). Souběžně s tím přišlo několik výrobců s koncepcí přídavných světel. Jak už to ale v současném životě chodí, jen část výrobců nabízí kvalitní, bezpečné, výkonné a trvanlivé výrobky, větší část pak tvoří brak převážně čínské výroby.2]
Pozor na šmejdy
Tuto zásadní poznámku upozorňující na existenci nekvalitního zboří z Asie zmiňuji především kvůli tomu, kdyby mne snad někdo chtěl následovat s montáží přídavných světel pro denní svícení.
Varování první a zásadní: Nekupujte levná světla čínské a jiné asijské výroby, byť bude výrobce či překupník tvrdit cokoliv. Zásadní problém spočívá v tom, že tato světla nejsou homologovaná pro evropské podmínky a pokud ano, je to podvod. Vylisovat na výrobek jakoukoliv homologační značku je ten nejmenší problém. Ukázat ale originální homologační protokol žádný vietnamský trhovec ani jiný překupník nedokáže. Navíc, všichni zkušení automechanici potvrdí, že svítivost, vodotěsnost, funkčnost či trvanlivost těchto výrobků je prachbídná. Nechat si do nárazníku za 10 a více tisíc vyvrtat otvor pro světlo, které ale bude fungovat pár týdnů, to je opravdu drahý špás.
NOLDEN - cena je vyvážena kvalitou
Bez nároku na absolutní pravdu doporučuji výrobek německé firmy NOLDEN CARS & CONCEPTS. U nás jej nabízí firma Milotek3], především jako tuningovou výbavu pro automobily značky Škoda. Jedná se o špičková světla pro denní svícení jejichž svítícím elementem je LED dioda. V současnosti to jsou jediná světla na českém trhu, která jsou homologovaná podle EHK/OSN č. 48 pod číslem E11-00 0003. Na světlech je vyznačena homologační značka E4 13677 s písmeny A (poziční světla) a RL (světla pro denní svícení).
Existují v zásadě dvě varianty světel Nolden, širší (základní rozměr je 146(š) x 44(v) x 47(h) mm) a užší („Slim Line“). Obě mají po 5ti LED diodách. Liší se šířkou a radiusem zaoblení („Slim Line“ má ostřejší radius). Konstrukčně jsou přizpůsobeny na vozy Škoda, jejich instalace na další typy automobilů znamená trošku improvizace4]. Pravdou ovšem je, že kosoúhlá konstrukce světel Nolden geometricky ladí s profilem přední oblé části většiny dnešních automobilů, a proto je lze považovat za univerzální.
Světla jsou zapojena přes speciální obvod s elektronickým řízením napájecího proudu, který může být v rozpětí 10 – 30 V. To znamená, že bez jakýchkoliv úprav je možné světla pro denní svícení zapojit jak do soustavy 12 V, tak 24 V.
Zapínají se automaticky při nastartování vozidla. Standardní (předepsané) osvětlení vozidla tímto systémem není ovlivněno. V okamžiku, kdy nastanou podmínky pro zapnutí předepsaného osvětlení (snížená viditelnost), světla pro denní svícení se přepínají do funkce pozičních světel, tj. sníží se intenzita jejich svícení. Proto je nutné po jejich montáži na vozidlo vyjmout z patice hlavního světlometu 5 watové poziční žárovky5].
Světla Nolden pro denní svícení osazená LED diodami spotřebují pouze 8,7 W (při funkci coby světla pro denní svícení). Při zapnutí standardního osvětlení vozidla se přepínají do funkce pozičních světel a spotřeba je pouhých 0,7 W. Tato obrovská úspora elektrické energie se pochopitelně projevuje na celkové spotřebě paliva.
Robusní vodotěsné provedení světel zaručuje jejich životnost po celou dobu provozu vozidla (což nelze říci o levných čínských výrobcích).
Několik obecných informací před návodem k montáži
Důležité je, že dodatečná montáž světel pro denní svícení není podle platných právních předpisů chápána jako přestavba vozidla ani jako změna technických údajů, a proto jejich umístění na vozidlo nepodléhá žádnému dodatečnému schvalování ani zápisu.
LED světla pro denní svícení se vyznačují silně rozptýleným tokem světla, který netvoří kužel jako u běžných světlometů, tzn. že světlo neoslňuje protijedoucí řidiče, ani neosvětluje vozovku, ale v dostatečné míře zajišťuje zásadní podmínku bezpečného provozu vozidel „být viděn“. Jejich efektivní bílé světlo má teplotu chromatičnosti 6 000°K, což je přibližně světlo podobné xenonovým výbojkám.
Další již zmíněnou výhodou je úspora energie.
Nezanedbatelnou výhodou je také prodloužení životnosti žárovek či výbojek, kterou pocítí především řidiči vozidel s xenonovými světlomety, jejichž výbojky mají sice delší životnost než běžné žárovky, ale jejich výměna, popř. výměna napájecího zařízení je citelně nákladnější.
Není bez zajímavosti, že firma Milotec6] na svých webových stránkách nabízí i rozměrový výkres jednotlivých typů světel Nolden, který si lze vystřihnout a slepit do modelu, jímž lze zkusmo ověřit vhodnost montáže světel na vozidlo.
Základní pravidla pro dodatečnou montáž světel pro denní svícení
- na jedno vozidlo se montují dva kusy (jeden pár) světel,
- umísťují se ve vodorovné rovině ve výšce od 250 mm do 1 500 mm na přední část vozidla,
- vzdálenost světel od bočního obrysu je max. 400 mm,
- mezi světly musí být minimálně 600 mm (u vozidel s šířkou menší než 1 300 mm je povolena vzájemná vzdálenost 400 mm),
- světla se rozsvítí automaticky po zapnutí zapalování (nastartování motoru) a zhasnou po jeho vypnutí,
- při rozsvícení obrysových světel musí světla pro denní svícení automaticky zhasnout.
Popis montáže světel Nolden na vozidlo Citroen Picasso
Připomínám, že doby, kdy jsme byli schopni na svých plechových miláčcích udělat generálku převodovky na kuchyňském stole panelákového bytu, kdy vyvařit díru v karosérii dokázal každý údržbář v kotelně podniku, a kdy se motorový olej běžně vyléval do kanalizace – tak tyto doby jsou pryč. Jistě, mezi Čechy a Moravany stále běhají neskutečně šikovní lidé, kterým mohou mocnosti létající do vesmíru jen tiše závidět. Takže, nevylučuju, že připevnit světla pro denní svícení na svoje auto dokáže kde kdo. Já už však (bůhví proč?) několik let využívám služeb profíků.
Ve firmě Autoelektronika – Tomáš Drmota7], kterou jsem si po dlouhém hledání na internetu vybral, byla instalace světel pro denní svícení od firmy Nolden na vozidlo Citroen Picasso doslova prvotinou. „Montáž přímo na Picasso jsme zatím nerealizovali, nutné však podotknout, že téměř každá montáž je originál protože standardně se opakují pouze VW a Škodovky,“ potvrdil mi pan Drmota.
Dlužno dodat, že za těchto okolností páni mechanici i pan vedoucí souhlasili nejen s mojí účastí u montáže a sledování jejich šikovných rukou, ale i s fotografickou dokumentací, kterou jsem přitom pořizoval.
Sejmutí předního plastového nárazníku (spojeného s částí bočních blatníků) z vozidla proběhlo v režii zkušených mechaniků bez problémů a bez následků pro tento důležitý díl vozidla. Pro ty, kteří by se chtěli pustit do improvizace na vlastní téma sděluji, že nárazník drží tři šrouby na rámu, jež jsou dostupné po otevření kapoty, další tři šrouby jsou zespodu, a dva a dva šrouby jsou v bocích uvnitř blatníku, které jsou však dostupné až po odklopení plastových podběhů (musí se přitom trošku manipulovat s natočením předních kol, užitečná je také silná baterka, improvizace a intuice).
Uvolnění nárazníku potáhnutím směrem před vozidlo bylo pro zkušené machry legrace. Kdo by to chtěl zopakovat, nesmí přitom zapomenout na odpojení konektoru mlhových světel.
Jak je patrné z fotodokumentace, za místo pro umístění světel pro denní svícení na Picasso bylo po kratší diskusi zvoleno místečko ve středu „černé“ části nárazníku. Dlužno zopakovat, že pryč jsou ty časy, kdy nárazník automobilu měl funkci tlumit náraz. Dnes má funkci okrasnou, což není na závadu, pokud se jedná o vyvrtání otvorů pro světlomet. Vyvrtat takový otvor pro světlo na denní svícení do ocelového nárazníku Trabantu by byla mnohem větší fuška…
Pečlivé vyměření místa pro otvor, do kterého bude umístěno světlo, bylo díky dokonalosti konstruktérů německé firmy Nolden doslova „brnkačka“. Oni totiž do krabice se světlem, řídící jednotkou a dalšími montážními díly vložili i šablonu, která se po vyměření nalepila na nárazník. Na šabloně jsou vyznačeny otvory, kde se má vrtat a pilovat. Zkušení domácí kutilové vědí, o čem hovořím.
A pak přišla nejtěžší etapa montáže,kterou bych nazval „pasování“. Kdo byl někdy nástrojařem (jako já), ví o co jde. Usazení světlometu do pomocného nosného rámečku tak, aby krycí rámeček posléze přilepený na nárazník zvenku pěkně přesně pasoval – to chvilku trvalo a neobešlo se to bez jadrných českých slov, které není třeba opakovat. Mladší mechanik Láďa zvládl pod dozorem šéfa tuto pracovní etapu na jedna mínus. Dodatek pro amatéry: Vlastní světlomet se upevňuje do rámečku pomocí dvou šroubů M6. Samotný rámeček (s přišroubovaným světlometem) se připevňuje k nárazníku zevnitř dvěma šrouby. Otvory pro ně jsou definovány šablonou. Aby ale světlomet nevyčuhoval z krycího rámečku, jenž se posléze přilepí na nárazník, musí se světlomet v rámečku zkusmo vypodložit distančními podložkami. Každé přiměření znamená všechno demontovat a zase smontovat.
Když byla zkusmo nalezena ideální poloha pro umístěni světlometu, nosný rámeček se světlometem se dvěma šrouby přišrouboval k nárazníku (viz výše). Po dotažení šroubů se krycí rámečky před přilepením pečlivě připasovaly podle tvaru nárazníku.
Konečnou etapou montáže je tedy nalepení krycích rámečků. Použije se k tomu silikonový tmel, který je součástí dodané soupravy. Kdo si chce lepení vyzkoušet na vlastní pěst, toho varuji. Silikon sice tuhne pomalu (cca 24 hodin), tedy není to žádné vteřinové lepidlo, což se zdá být jako výhoda, leč jeho velmi tuhá konzistence, tužší jako med, navíc lepící se na prsty, a k tomu nedostatek dalších ochotných rukou, znamená, že při snaze přitlačit rámeček s naneseným silikonem k nárazníku je hororová etapa instalace. Přitisknutí krycího rámečku k nárazníku lze docílit pomocí lepenky, jak je naznačeno na obrázku. Ve skutečnosti to ale je hrozná práce.
Nedoporučuje se rámeček nalepit a hned se vydat na cestu. Proces schnutí a vytvrdnutí silikonu je důležitý. A ještě jedna zkušenost zadarmo. Při odstraňování přebytečného silikonu a zbytků lepicí pásky nepoužívejte rozpouštědla, která reagují s plasty, ze kterých jsou světlomet a rámeček vyrobeny. Nezvratné poleptání nevypadá pěkně.
Závěr
A to je všechno, protože zbytek již napoví obrázky. Každopádně děkuji pánům z firmy Autoelektronika - Tomáš Drmota z maličké vesničky nedaleko Slaného. Doporučuji jejich zlaté ručičky všem, kdo si také chtějí namontovat na Picasso a jiné auťáky světla pro denní svícení.
_________________________________________
1] Nikdy jsem ovšem nečetl žádnou studii, která by toto tvrzení vědecky dokázala.
2] Je s podivem a nepochopitelné, jak dlouho si ještě kulturní západní svět nechá líbit beztrestnou výrobu padělků, plagiátů a nekvalitních šmejdů čínskými zloději – od kartáčku na zuby přes elektroniku, optiku, ošacení, po dejme tomu potraviny…
3] Vyrábí je firma Plastservis Mobilla, s.r.o. - výrobce homologovaných autodoplňků Milotec
4] Pro vozidlo Citroen Picasso se nakonec jako ideální ukázal typ „LED světlo pro denní svícení, kosé, tmavé provedení, homologace E9 1742“ – viz http://www.milotec.net/led-denni-svetla-tmava.htm
5] Předpis stanoví, že vozidla do 3 500 kg mohou mít vepředu pouze jeden pár pozičních světel.
6] Milotec auto-extras - http://www.milotec.net/LED-denni-sviceni/
7] Autoelektronika - Tomáš Drmota, Studeněves 53, 273 79 Tuřany u Slaného, okr. Kladno; Tel.: +420 312 526 359; Mob.: +420 604 269 596; E-mail: autoelektronikadrmota@seznam.cz; Internet: www.autoelektronika-drmota.cz
Jan Hlaváček, 19. dubna 2008 (foto autor)
Použití textu a fotografií v dalších písemných či webových prezentacích je možné výhradně se souhlasem autora a vydavatele tohoto webu!
__________________________________________
Použitá literatura:
Milotec auto-extras - http://www.milotec.net/LED-denni-sviceni/
Autoelektronika Drmota – http://www.autoelektronika-drmota.cz/
Autodoplňky BEZPOL - http://www.levnealarmy.eu/denni-sviceni-14/svetla-pro-denni-sviceni-s-led-homologace-3958.html
Fotodokumentace: