Kdo se chce něco dozvědět, musí na FOMEI TOP Special
23. Říjen 2008 - Zobrazeno: 5,418 x
Za „mírně přivřenými dveřmi” se ve středu v sídle akciové společnosti FOMEI v Hradci Králové uskutečnila první část výstavní akce spojená s odbornými přednáškami a konzultacemi. V předvečer tradiční podzimní akce FOMEI TOP (uskuteční se 23. - 24. 10. 2008) celý den mohli kriminalističtí technici Policie ČR a další specialisté z nejrůznějších útvarů a složek státní správy naslouchat na svém “speciálu” zajímavostem z oborů foto, optika, studiové vybavení a zpracování fotografie, povídat si s firemními odborníky, z nichž mnozí u nás nemají konkurenci, a také si osahat čerstvé novinky. Letošní novum spočívalo v tom, že FOMEI TOP Special byl pojat jako samostatná akce.
Příměr o přivřených dveřích, jenž jsem použil v úvodu, nemá naznačit nic jiného, než že pravidelná podzimní pozvánka akciové společnosti FOMEI určená všem fotografickým profesionálům i amatérům, má - už také tradičně - zvláštní část, určenou vybranému okruhu odborníků, kteří - ať se to vezme z jakékoliv strany - přece jenom fotografují ve zcela jiných podmínkách a pořizují úplně jiné fotografie, než je tomu na dovolených, u vánočního stromečku, při výletě do ZOO nebo při fotbalovém zápase. Kriminalističtí technici sice většinou používají běžnou fotografickou techniku a technologie, které jsou v drtivé většině obecně známé, ale to co dokumentují je bez diskuse specifické. Navíc pak, fotografie, které pořizují, musí splňovat určité zvláštnosti, protože (zjednodušeně řečeno) obsahují důkazy. Jako příklad nechť slouží fotografie s přiloženým měřítkem.
Přítomné přivítal ředitel divize Foto firmy FOMEI Miloš Žalman, který také prezentoval většinu z plánovaných témat. „Letos vystavujeme na ploše jednoho hektaru, přitom nás to nic nestojí, protože jsme doma,” komentoval s nadsázkou skutečnost, že návštěvníci mají letos možnost seznámit se s exponáty hned v několika sálech objektu firmy. Velmi jsem ocenil i to, že v rozdělovníku sálů jsem nalezl místnost označenou jako „hospoda”, kde se podával vynikající guláš, klobása a dobře chlazené pivo (a kofola).
Jak známo, v oboru foto-video nejsou zajímavé jen „velké” vynálezy. I takový popruh k fotoaparátu (nebo dalekohledu) může představovat moc užitečné příslušenství, které se stane vítaným pomocníkem, pokud je produktem promyšleného technického vývoje. Popruhy a brašny od firmy ShockProof, obsahující technologii AirCell, jsou toho důkazem. „Zkuste si je, jen si je zkuste, uvidíte, že se vyplatí si je koupit, když musíte nosit foťák na krku celý den,” vyzýval přítomné Žalman. Shodou okolnosti, právě tento výrobek, skrývající v sobě „bubliny v bublinách”, mohu doporučit, protože na něm už nějaký čas nosím poměrně těžký digitál s dlouhým sklem a opravdu to funguje.
„Tohle světýlko za nějakých 8 tisíc korun vám nabídneme na jaře,” komentoval nový výrobek Žalman. Osvětlovací lampa Fomei SLS vydává „studené světlo” (5 400 st. Kelvina) a vydrží svítit asi 20 minut. Jeho zdroj se dá znovu nabít za několik málo hodin, a to i z autobaterie (samozřejmě s běžícím motorem auta). Jednou z jeho předností je, že se nemusí chladit, což znamená, že nevydává žádný hluk od ventilátoru. A to přivítají hlavně filmaři v ateliérech. „Všimněte si, že když snížím nebo zvýším intenzitu osvětlení, nemění se barevná teplota světla,” poznamenal k ukázce Žalman.
„A tady máme POWER STAR 2, nový zdroj pro zábleskové přístroje,” ukázal na brašnu velikosti malé tvárnice. „Odmontujete ze stativů ateliérové blesky a můžete celou noc fotit v lese,” zažertoval Žalman. Generátor je schopen „nakrmit” tři záblesková světla každé pro pět set záblesků. Rovněž se dá dobít z automobilové zásuvky.
Velmi zajímavé informace uslyšeli přítomní o fotografických filtrech. Tato pro černobílou analogovou fotografii nepostradatelná pomůcka jakoby se vznikem digitálních fotopřístrojů ztratila význam. „Omyl pánové,” zdůraznil se zdviženým prstem Miloš Žalman. „Víme přece, že v digitálech převádějí světlo na elektrické signály CCD a CMOS snímače, ale těmi žádné světlo nepronikne, jako tomu bylo u filmu, nýbrž část se ho odrazí zpět. Ale pojďme se na to podívat na schématech,” dodal. A začal vysvětlovat nelítostné fyzikální zákony, které ve fotografii platí bez ohledu na to, že dnes fotíme jinou technikou. „Jak už jsem řekl, následkem zpětného odrazu světla dochází ke zhoršení jakosti snímků. A právě tohle dokáží eliminovat speciální filtry řady DHG určené výhradně pro digitální fotopřístroje,” uvedl. A když už zamotal všem přítomným hlavu smrští odborných informací, odkázal takticky na speciální bulletin o filtrech, po kterých se jen zaprášilo.
Jakoby samostatnou kapitolou jsou bleskové přístroje firmy FOMEI. Chtělo by se říci, že jejich konstruktéři nemysleli ani tak moc na kšeft, jako na fakt, že drahá věc by měla sloužit více jak jednu sezonu, v průběhu které světoví výrobci přinesou na trh dva nové modely fotopřístrojů. „Víte co, když si koupíte náš blesk, tak nebudete muset řešit fakt, že vám „zestárne”. Prostě vám do něho nahrajeme nový software a jedeme dál,” vysvětlil optimisticky Žalman. Ale to zdaleka nebylo všechno, co k bleskům pan ředitel ukázal. Novinkou jsou difuzory nové konstrukce, které rozptylují světlo z blesku. „Na Photokině jsem před měsícem získal vzorky difuzorů, které údajně počítačoví designéři vyvíjeli pět let,” prezentoval plastové prototypy nejmenované firmy Žalman. „My balíme ke každému blesku do krabice dva kusy difuzorů z kartonu se speciální fólií, které jsou výrobně velmi levné. Dají se nosit ve víku brašny a tím jsou stále k dispozici,” komentoval jednoduchou pomůcku Žalman. Musím se přiznat, že blesk od firmy FOMEI nějaký čas používám, ale difuzor? Hned jak jsem přijel domů, letěl jsem do sklepa a hledal krabici od blesku. Samozřejmě, že jsem v ní objevil dva „zapomenuté” difuzory.
Zlatým hřebem prezentace na FOMEI TOP Speciál byl - jak jinak - „microLAB” - přístroj mající svoji ochrannou známku, přístroj, který už před časem způsobil revoluci mezi vyvolávacími automaty, přístroj, který je dnes běžně využíván i v Policii ČR a Policejním sboru SR. Mimochodem, tento rozměry nepatrný přístroj představovala na nedávné výstavě Photokina 2008 v Německu - tam kde FOMEI, a. s., získala od firmy ILFORD Imaging cenu Distributor roku - japonská firma SHINKO.
Tento trošku paradoxní stav je nutné drobně komentovat. Shinko je přední světový výrobce tiskáren typu Dye-sublimation (sublimačních tiskáren); ve světě má asi 38 procentní podíl těchto výrobků a skutečně patří ke světové špičce. Ilford je mj. přední světový výrobce fotografických papírů pro inkoustový tisk. Mimořádně poučnou přednášku na téma sublimační versus inkoustové tiskárny měl na FOMEI TOP Speciál Dr. Jan Kaiser, který se na našem webu prezentoval příspěvkem Obrazová stálost ve fotografii.
„Dnes vzniká šílené množství snímků, a to díky obrovské dostupnosti digitálních fotopřístrojů,” uvedl Žalman. Rozhodně ale ne každý z digitálních snímků je převeden na fotografický papír, jak to bylo nutné u analogové fotografie. Uživatelům obvykle stačí podívat se na svoje výtvory na monitoru počítače. Jen menší část se jich dnes převádí do podoby fotografie. „Statistika říká, že letos došlo k 80% poklesu fotochemie (loni 90%, předloni 60%),” pokračoval ve výkladu Žalman. „V tomto ohledu je „microLAB” ideálním řešením,” dodal. Dlužno říct, že je neustále vyvíjen. Právě na letošní prezentaci před policejními odborníky byl prezentován model „Master - Client”.
„Na 76 pracovištích v Policii ČR je nainstalován „Master”. Nyní jsme vyvinuli software pracovně označení „Client”, jehož nákup a instalace přijde asi na 3 900 Kč. Dá se nainstalovat do běžného pracovního počítače. S jeho pomocí pak může například kriminalistický technik okamžitě po návratu z výjezdu zpracovat novou sérii fotografií a poslat je do zařízení Master, kde se fotografie vytisknou. Nový systém může být navíc propojen do jakékoliv sítě,” podrobně vysvětlil Miloš Žalman. Posteskl si ale přitom, že ani Policie ČR, ani Policejní sbor SR, dosud nebyly schopny definovat nejvhodnější systém propojení již instalovaných „microLABů”, bohužel včetně rozhodnutí o centrální, resp. decentralizované archivaci zpracovaných snímků, což „mircoLAB” samozřejmě umí jako jednu ze svých základních funkcí. A to je pro mne osobně dosti smutné zjištění, po letech prosazování toho zásadního principu, který měl předcházet uplatnění digitálních fotopřístroje v policejní praxi.
* * *
FOMEI TOP se nejspíš časem stane malou Interkamerou (pokud už se tak nestalo). A možná, že nikoliv malou. Nebude k tomu potřebovat stále dražší výstavní plochy výstavišť v Praze či v Brně, kam byla fotografická veřejnost zvyklá chodit za novými informacemi v oboru foto-video. Odborníci možná začnou sami jezdit do Hradce Králové. Dozvědí se tam totiž za jeden den více, než kdekoliv jinde. FOMEI TOP Speciál 2008 toho byl důkazem. Cesta k poznání zřejmě vede v konání podobných akcí pro specializované odborníky různých profesí.
Desítky kriminalistických techniků a odborníků z odborů kriminalistické techniky a expertiz správ krajů Policie ČR a dalších útvarů a služeb zde zajisté našlo řadu zajímavých informací a novinek. Snad budou jejich potřebám nakloněny i týlové služby, když máme dnes na programu tu zásadní přeměnu policie, spočívající v reorganizaci, v preferování výkonných útvarů a v likvidaci korupce a nepravostí.
(Foto: Jan Hlaváček, Lumix DMC-FX7)
Jan Hlaváček, 22. 10. 2008